Carlos Tavares, fostul CEO al grupului Stellantis, transmite un avertisment dur în ceea ce privește viitorul industriei auto europene. Acesta critică deciziile politice luate de Uniunea Europeană în ultimii ani. Măsurile de reducere a poluării au deschis larg ușa producătorilor auto din China. Ceea ce, în următorii 5 ani, ar putea duce la închiderea a 10 fabrici de autovehicule.
Carlos Tavares, fostul CEO al grupului Stellantis, critică deciziile politice luate de Uniunea Europeană în privința reducerii emisiilor de carbon.
În opinia sa, greșeala fundamentală a fost impunerea industriei producătoare a unei singure căi tehnologice. Iar obiectivele de mediu impuse nu au lăsat loc producătorilor auto să decidă cum să le atingă, notează clubalfa.it.
Potrivit lui Tavares, lipsa concurenței reale între soluții a deschis larg ușa grupurilor chineze. Aceste companii au lucrat la vehicule electrice timp de peste 20 de ani. Iar când haosul implementării noilor directive de mediu a cuprins piața auto europeană, mașinile lor au fost pe deplin pregătite.
Tavares consideră că, în termen de 5 ani, producătorii chinezi ar putea acapara 10% din piața europeană. Un astfel de scenariu ar duce inevitabil la închiderea a 10 fabrici de producție pe întreg continentul.
Tavares trage un semnal de alarmă, deoarece brandurile chineze vizează Europa Carlos Tavares Stellantis
„Când vor izbucni proteste, guvernele îi vor invita pe chinezi să cumpere fabricile pentru o valoare simbolică”, a declarat Tavares fără menajamente în timpul unei conferințe la Santa Maria da Feira, conform sursei citate.
Tavares și-a susținut avertismentul și cu cifre. În Uniunea Europeană se vând anual aproximativ 15 milioane de mașini.
O cotă de 10% ar echivala, așadar, cu peste 1,5 milioane de vehicule produse de mărci chinezești.
„Aceasta este echivalentul pierderii volumului de muncă a zece fabrici europene. Și când își vor pierde locurile de muncă, vor începe protestele. Apoi va sosi un investitor din Beijing, care va oferi câțiva euro și va promite că va proteja locurile de muncă. În acel moment, guvernele nu vor avea de ales decât să accepte”, a explicat Tavares.
Potrivit fostului șef al Stellantis, înlocuit acum de Antonio Filosa, problema depășește strategia industrială. Reprezintă, de asemenea, o problemă socială gravă. Pierderea unităților de producție ar afecta direct comunitățile locale.
Tensiuni, proteste și instabilitate ar urma inevitabil. Într-un astfel de climat, sosirea capitalului chinez ar putea părea o soluție forțată pentru protejarea locurilor de muncă, chiar și cu prețul cedării activelor strategice.
Prin urmare, imaginea schițată de Tavares descrie o Europă care riscă să plătească un preț foarte mare pentru alegerile sale în materie de tranziție energetică. Aceste decizii ar putea remodela echilibrul de putere în întreaga industrie auto în următorii ani.